Muotiblogi Paras aika vuodesta

Kuluttajan vastuulla

09.06.2010 17:00 Stella

Äitini syyttää laatutietoisuudestaan (= hämmästyttävästä kyvystään rakastua jo ovella kaupan kalleimpaan vaatekappaleeseen) isäänsä, joka ei koskaan ostanut huonoja kenkiä, kutisevaa villapaitaa tai mitään vain siksi, että se oli halpaa. Äidin materiaalifasismi rasitti kun olin imagostaan tarkka teini, reteimmät vaatteet eivät tietenkään olleet puhdasta puuvillaa tai villaa. Kun muutin pois kotoa, ostelin hetken halpoja akrylineuleita ja nyppääntyviä polyesterpaitoja, kunnes kyllästyin kertakäyttövaatteisiin ja löysin itseni hypistelemästä materiaalilappuja samalla hartaudella kuin äitini ja isoisäni.

Monet asiat olivat yksinkertaisempia isoisäni aikoihin. Nahka oli nahkaa, villa villaa, hyvän laadun erotti huonosta näppituntumalla, usein jo hintansa perusteella. Enää ei riitä, että tuntee hyppysissään onko kangas kunnollista vai ei - sataprosenttinen puuvilla saattaa kulahtaa ensimmäisessä pesussa, synteettiset kuidut eivät välttämättä enää nyppäänny tai hiosta eikä muuntokuitujen ja sekoitemateriaalien käsitekaaoksessa pysy enää perässä ilman tietosanakirjaa. Laatu ei myöskään ole ollut enää pitkään aikaan pelkästään aineellinen ominaisuus: paraskin puuvilla voi kuormittaa kohtuuttomasti ympäristöön, valmistua epäinhimillisissä oloissa työskentelevien ihmisten käsissä ja päätyä puuvillapellolta toisella puolella maailmaa sijaitsevaan kauppaan lentokoneen kyydissä pienen valtion kokoinen pakokaasupilvi perässään. Mitään tästä ei voi päätellä materiaalilapusta, jossa lukee tyynesti 100% cotton.

Aktiivinen löytää toki paljon tietoa verkosta: yritykset listaavat toimintaperiaatteitaan, joihin voi uskoa tai olla uskomatta. Osa panostaa laatuun ja kestävyyteen tai lähituotantoon, toiset ovat sitoutuneet noudattamaan ympäristöystävällisiä standardeja, jotkut ovat kiinnostuneita myös työntekijöidensä oloista, mutta joka viikko saa lukea uutisia, jotka syövät luottamusta yleviin lausuntoihin: farkkuvalmistajan puuvillasta löytyy myrkkyä, luksusbrandin tuotteita valmistavat 7-vuotiaat. Kallis hinta ei takaa laatua eikä oikeastaan mitään muutakaan, monet hintavimmista brandeista valmistavat vaatteensa samoissa hikipajoissa kuin halpaketjut eikä edes maineeltaan luotettava kotimainen merkki ole tae siitä, että tuotanto olisi Suomessa. Esimerkiksi Marimekko teettää nykyisin osan tuotteistaan Thaimaassa, vaikka ne maksavat ihan saman verran kuin ennen.

Alan kyllästyä siihen, että joka asia jätetään kuluttajan vastuulle. Sijoittaisin mielelläni kestäviin vaatteisiin, joiden valmistaminen ei ole tuottanut turhaa kuormitusta mieluiten millekään elolliselle. En ole kuitenkaan valmis omistamaan puolta vapaa-ajastani salapoliisityölle, jota oikean, väärän,  epämääräisen ja alati muuttuvan informaatiotulvan keskellä tarvitaan. Työntekijöidensä oloista huolehtiva sympaattinen yritys saattaa hankkia merinovillansa tiloilta, joissa lampaille aiheutetaan mulesing-menetelmällä tarpeetonta kärsimystä. Puuvilla voi olla luomua, mutta riistetäänkö sen viljelijöitä? Euroopassa valmistetun vaatteen kankaat on voitu ostaa kiinalaisesta tehtaasta, joka päästää jätteensä suoraan paikalliseen vesistöön ja saastuttaa paikallisten juomaveden. Entä onko Puolassa tehty vaate parempi kuin Intiassa valmistettu? Mikä on yleensäkään totuus halpatyövoimasta - työntekijöiden olot ovat työehtosopimustensa suojelemien länsimaalaisten silmissä järkyttävät, mutta olisiko heidän elämänsä vielä kurjempaa ilman tehtaiden tarjoamaa työpaikkaa? Kuinka ympäristöystävällinen halpaketjun kierrätysmateriaaleista tehty mallisto todellisuudessa on - mistä ja millaisin prosessein materiaalit on kierrätetty? Kumpi kuormittaa luontoa vähemmän, keinokuitu vai puuvilla? Aito nahka on keinonahkaa kestävämpi ja luontoystävällisempi, mutta entä eläinystävällisempi? Iso osa nahasta syntyy lihateollisuuden sivutuotteena, ei kaikki, eikä missään kerrota heittikö kenkäpariksi päätynyt tuotantoeläin henkensä pelkän nahkansa vuoksi, vaikka ero sivutuotteena syntyneeseen raakamateriaaliin on suuri. Ja mitä se Filippa K:n luomunahka oikein on, kun siitä ei tiedä myyjät sen enempää kuin yrityksen verkkosivutkaan? Jos ostaisi kaikki vaatteensa hampuntuoksuisesta ekokaupasta ei tarvitsisi ehkä arvailla, mutta niiden valikoimat eivät puolestaan tyydytä esteettisiä vaatimuksiani.

Markkinatalouden pyörittämässä maailmassa on ehkä naiivia peräänkuuluttaa valmistajan vastuuta, mutta jo läpinäkyvyydestä olisi paljon iloa. Nimimerkki Turhautunut kysyy saisiko materiaalilappuun yhdestä kymmeneen luvun siitä, kuinka paljon haittaa kaupan rekillä roikkuvasta vaatteesta on aiheutunut ihmisille, ympäristölle ja eläimille. Vaadin yleismaailmallisen eettis-ekologisen laatukertoimen, johon voi luottaa.

Takaisin listaukseen

Kommentit (70)

image
  • Lähettäjä:  -
  • 9.6.2010 18:17:12
  • Url:

juuri näin. mahtava kirjoitus.

image
  • Lähettäjä:  nanna
  • 9.6.2010 18:24:04
  • Url:

Go Stella Go!

Asiaa.

image
  • Lähettäjä:  nyrha
  • 9.6.2010 18:40:39

Tosi hyvä kirjoitus! Laatukerroin pesulappuun ja parempia materiaaleja halpaketjuihin, vaikka vähän kalliimmallakin hinnalla.

image
  • Lähettäjä:  Annis
  • 9.6.2010 18:42:21
  • Url:

Ja sitten jos ei osta mitään, tuhoaa Suomen talouden..

Itsekin syynään materiaalilappuja, mutta lähinnä vain pesutietojen vuoksi - käsin peseminen kun ei erityisemmin houkuta. Hyljeksin kuitenkin akryyliä ja polyesteriä, niistä olen kuullut tarpeeksi monta kauhutarinaa.

Se kyllä kummastuttaa, kun halpaketjujen vaatteita aina morkataan; 99% vaatteistani on niistä ostettuja, ja ihan hyvin ne ovat palvelleet. Tosin Zarassa ja Gina Tricotissa syynään kaiken tarkkaan, siellä on AINA jo valmiiksi rikkinäisiä vaatteita rekeissä.

Huh, en ennen jättänyt minnekään kommentteja ja nyt muhun on sitten iskenyt tällainen kommentointiripuli. Hyvä tapa vältellä yo-kirjoituksiin lukemista..

image
  • Lähettäjä:  sugar kane
  • 9.6.2010 18:55:13

Juuri näin! Kiitos kirjoituksestasi.

image
  • Lähettäjä:  stellagee
  • 9.6.2010 18:57:21

niinhän tämä menee. tosiasia kuitenkin on, että jos me haluamme tuotteita, jotka kuormittavat mahdollisimman vähän, ovat ihmisoikeuksia kunnioittaen tuotettuja ja joiden materiaalit ovat laadukkaita ja ympäristöä ja eläimiä kunnioittaen tuotettuja, olisi tuloksena hintataso, johon kukaan meistä tuskin olisi valmis. tämä tietysti olettaen, että myyntikertoimet palvelisivat kaikilla portailla nykyisenlaista markkinataloutta, jota voidaan pitää osana eettistä hinnanmuodostusta, vaikka kertoimet ovatkin nyt vahvasti vinoutuneet brändiomistajien hyödyksi tuottajien ja työntekijöiden sijaan... kysymyksessä ei siis olisi mikään pieni hintojen nousu.

shoppauskulttuurin mahdollistavat tekijät piilevät ongelmien näkymättömyydessä ja monikerroksisuudessa. tosin ehkä eettis-ekologinen laatukerroin avaisi silmiä.

image
  • Lähettäjä:  stellagee
  • 9.6.2010 19:00:09

ja jäi vielä välistä: kulutustottumuksemme kai väistämättä siirtyisivät suosimaan lähituotantoa ja suorakauppaa, koska kaukana tuotettu ja moniportainen järjestelmä tulisi liian kalliiksi ja vaikeaksi valvoa. mitä se toki on jo nyt...

image
  • Lähettäjä:  jenni
  • 9.6.2010 19:10:16
  • Url:

juuri näin. asiaa tuutin täydeltä. lähden mukaan vaateeseen yleismaailmallisesta eettis-ekologisesta laatukertoimesta! YEEL!

image
  • Url:

Kiitos kommenteista!

stellagee, olet oikeassa ja tiedostan kyllä kuvailemasi ongelmat. Nykyinen markkinatalous ei ole taida olla edes hitaasti kääntyvä laiva vaan laiva jota ei voi kääntää lainkaan, joten olisin valmis tyytymään edes läpinäkyvyyteen: siihen, että tietäisi jonkinlaisella varmuudella millä tavoin ja missä oloissa vaatteet on valmistettu, tai että johonkin yritykseen voisi luottaa kauttaaltaan (vrt. yksittäiset luomupuuvillamallistot, joilla hankitaan koko brandille ekouskottavuutta, vaikka kaikki muu on edelleen samaa vanhaa, tai se että puuvilla on kyllä luomua mutta sen viljelijät elävät nälkäkuoleman partaalla.. u know.)

image
  • Lähettäjä:  Simpukka
  • 9.6.2010 19:16:48
  • Url:

Aamen!

image
  • Lähettäjä:  Miami
  • 9.6.2010 19:23:43
  • Url:

Aivan mahtavaa, juuri näin. Kiitos.
Ja sitten tämä sama pohdiskelu laajennetaan kosmetiikkaan ja ruokaan...
Ei voi muuta kuin kiljua kaurapellolla!

image
  • Url:

Miami, NIINPÄ. Voisin kirjoittaa toisen monologin siitä millaista ruokakaupassa käyminen nykyisin on.

image
  • Lähettäjä:  Dee
  • 9.6.2010 19:34:38
  • Url:

Just taas luin Mungolifesta tai jostain miten halparättejä parjataan ihan suotta, hyvin ne on kestänyt. Kai ne kestää, jos niitä omistaa niin paljon että ehtii käyttää yhtä vaatetta max kolme kertaa vuodessa...

image
  • Lähettäjä:  Lina
  • 9.6.2010 19:38:18
  • Url:

^Totta. Joku vois linkittää tän postauksen myös eräälle nimeltämainitsemattomalle suunmutristelijabloggarille joka on mielestään tosi ekologinen kuluttaja mutta kantaa kotiin ihan tajuttomia määriä kamaa, jota kompensoi "ostolakoilla". WTF, ne säälittävät kuukauden mittaiset ostolakot ei todellakaan kompensoi niitä shoppailumääriä! Ihan käsittämätöntä. Eikä ostolakkoja tarvitsis edes pitää, jos osaisi täydentää vaatekaappia järjellä ja maltilla.

image
  • Lähettäjä:  Tintti
  • 9.6.2010 20:07:08
  • Url:

Loistava kirjoitus täynnä asiaa.

Vaikka yksi ihminen yksinään ei paljoa mitään voi muuttaa niin onneksi voi aina itse yrittää olla valveutunut kuluttaja ja elää mahdollisimman ekologisesti.

Komppaan Linaa edellisessä kommentissa.
Olen miettinyt monesti samaa ja on tehnyt mieli kysyä ko. bloggarilta että tyydyttääkö tämä jatkuva tavaran kotiin kantaminen häntä oikeasti. Kun aina pitää vaan saada uutta ja erilaista.

Itse olen huomannut olevani paljon onnellisempi sen jälkeen kun aloin rakentamaan toimivaa vaatekaappia harkitsemalla ja rakkaudella. Kiireisten aamujen kiukuttelut ovat vähentyneet kun vaatteita ei ole liikaa ja ne mitä on ovat laadukkaita ja oman näköisiä. Ja hankkimalla pieniä trendijuttuja silloin tällöin voi päivittää omaa tyyliä trendien mukaiseksi jos siltä tuntuu.

image
  • Lähettäjä:  marsu
  • 9.6.2010 20:15:11
  • Url:

Samanlaisia asioita olen itsekin kelaillut. Oma sääntönuorani on ollut että jos on tarve ostaa uusia vaatteita suosin Euroopassa tehtyjä vaatteita tai sitten Euroopan ulkopuolella tehtyjä, mikäli niissä on "no sweatshop"-takuu. Aika vaikeeta on kyl ollut, esim. rintsikoiden ja juoksukenkien (onneksi näitä kuluu yhdet 5 vuodessa) kohdalla tulee aina ahdistus - mistä löytää rintsikat jotka ei ole made in china tai made in bangladesh?

Ylipäätäänkin ärsyttää miksi vaatteista tehdää kertiskamaa vaikka olisikin kyseessä jokin kalliimpi brändi. Jotenkin tämä on 2000-luvun ilmiö vai onko jollain muulla tavalla selitettävissä että omistan 90-luvulla ostettuja hyväkuntoisia ajattomia vaatteita joita vielä käytän nyt kolmikymppisenä? Niin ja kyse ei ole Marimekon tasaraita-paidoista :) Marimekosta puheen ollen, suurin osa vaatteista tehdään kylläkin Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Mutta onhan se vähän hölmöä, että niitä kuitenkin myydään about samalla hinnalla kuin Suomessa tehdyt. Viime talvena bongasin Marimekosta kivat lapaset, jotka oli "made in china" jonka takia jäivät hyllyyn. Ei näin.

Mutta joo, kyl tässä kans hieman mietityttää mitä esim. "made in romania", "made in turkey" tai "made in portugal" - leiman takana on. Joku standardimerkintä materiaalilapussa olisi kyllä todellinen pelastus tähän päänsärkyyn!

image
  • Lähettäjä:  Valveilla
  • 9.6.2010 20:17:57
  • Url:

Kyllähän puuvilla tai muu luonnonmateriaali on ekologisempaa, katsoi miltä kantilta tahansa. Keinokuitutuotteen valmistukseen käytetään öljyä ja tuotteen maatuminen kestää "jonkun aikaa". Siinä voi sitten kaatopaikkakasaa katsoa ja miettiä, että olisihan tuon muovikenkäparinkin voinut kyllä jättää ostamatta...Mutta kun se ostaminen on niin kivaa. Synninpäästön saa sitten siitä, että sen nyppyyntyneen neuleen (mitä itse ei laittaisi päälle enää mistään hinnasta) vie kirpparille. Poissa silmistä, poissa mielestä.

image
  • Lähettäjä:  Henna
  • 9.6.2010 20:35:28
  • Url:

Sama salapoliisityöhän pitää ulottaa jo niin monelle eri osa-alueelle. Varsinkin mediaan, joudut saman uutisen lukemaan ainakin kymmenestä eri paikasta ennen kuin saat suht rehellisen kuvauksen tapahtumista.
Ja silloinkin pitää vielä lukea mahdolliset blogikirjoitukset samasta uutisesta koska uutisia on saatettu muokata ilman että olet huomannut sitä tai totuutta muuteltu.

Ihan ruokakaupassakin käyminen on uuvuttavaa nykyisin kaiken sen tutkimisen ja syynäämisen kanssa.

image
  • Lähettäjä:  wau
  • 9.6.2010 20:40:22
  • Url:

wau, ei muuta voi sanoa.
Tää teksti on jotain uskomatonta, KIITOS TÄSTÄ! :)

image
  • Lähettäjä:  Annis
  • 9.6.2010 20:49:55
  • Url:

Minä en kyllä ole sellainen, että käyttäisin jotain tuotetta vain pari kertaa vuodessa ja ihan hyvin esim. H&M:ltä hankitut vaatteeni ovat silti kestäneet. Voi kyllä olla, että osa on jo kuluneita, mutta eipä ole erityisesti pistänyt silmään (mikä riittää minulle).

Minun tuurillani taas onnistuisin tuhoamaan kalliin, pitkäikäiseksi tarkoitetun tuotteen viidessä minuutissa.. =)